Stworzycstrone.pl powstało, żeby przeprowadzić Cię krok po kroku przez proces tworzenia strony internetowej, jednak niekiedy brak czasu na naukę może sprawić, że zaczniesz rozważać zlecenie wykonania Twojej witryny komuś innemu. Szybko się przekonasz, iż po sieci wiruje niczym tornado tysiące, jeśli nie setki tysięcy ofert na stworzenie strony www. Analiza ile kosztuje strona internetowa i stwierdzenie ile powinna kosztować przy zakładanych przez Ciebie parametrach to jeden z podstawowych sposobów na ocenę dostępnych na rynku propozycji. Nie mając odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, bardzo trudno jest znaleźć kawałek stabilnego gruntu w wirze możliwości i dokonać chłodnej, rzetelnej kalkulacji ile będzie kosztowała własna strona www.
Chaos zwiększa ogromna rozpiętość cenowa ofert — jedyni będą chcieli przygotować Ci tanie strony za 100 złotych, inni wycenią swoją pracę na 10 000 zł. Freelancer będzie Cię przekonywał, że nie ma sensu przepłacać za stronę zamówioną w agencji interaktywnej — agencja stanie na stanowisku, że freelancer to domorosły web designer, który nie ma żadnego przygotowania i z pewnością nie udzieli Ci gwarancji, że strona będzie poprawnie funkcjonowała. Jak w tym wszystkim wybrać właściwą opcję?
Po pierwsze: przeczytać uważnie ten artykuł. Znajdziesz tutaj odpowiedzi na najbardziej frapujące pytania:
Dlaczego jedni oferują Ci budowę strony internetowej za 100 złotych, a inni żądają za swoją pracę 10 000 PLN? Odpowiedź na to pytanie zależy od czterech elementów: tego, kto oferuje Ci wykonanie strony www, jaki rodzaj witryny zamawiasz, czy oczekujesz indywidualnego projektu graficznego strony internetowej i jakich funkcjonalności potrzebujesz.
Pierwszy element jest dość oczywisty: koszt strony www zależy od tego, na jaką kwotę osoba wykonująca witrynę wycenia swój czas. Jedni uważają, że godzina ich pracy jest warta 200 – inni, że 20 złotych. Cena strony internetowej jest, więc uzależniona od poczucia własnej wartości web designera. Jeśli dostaniesz ofertę budowy sklepu internetowego za 100 złotych, zamiast popadać w ekstazę, że zaoszczędzisz dużo złotych monet — zadaj sobie i osobie, która przedstawiła Ci tę ofertę, pytanie: dlaczego jest ona tak niska? Może się bowiem okazać, że Twój przyszły projektant stawia dopiero pierwsze kroki w web designie i nie może dać Ci gwarancji, że wszystko będzie działało poprawnie.
Jak pokazuje ankieta przeprowadzona na potrzeby tego artykułu — freelancerzy liczą sobie mniej za pisanie stron niż agencje interaktywne. Niezależnie od rodzaju witryny ta grupa zawsze podawała niższe kwoty. Można, więc zaryzykować stwierdzenie, że co do zasady — strona internetowa zamówiona w agencji wyjdzie Cię drożej. Trudno się temu dziwić: w końcu w na Twojej stronie musi zarobić nie tylko web designer, który ją tworzy, ale także jego firma.
Strona internetowa, stronie internetowej nierówna. W zależności od tego, jaki typ witryny wybierzesz, cena za jej stworzenie może być wyższa lub niższa. Koszt strony internetowej w tym przypadku zależy od tego, jak bardzo skomplikowana jest jej architektura, ile ma mieć podstron oraz ile czasu musi poświęcić web designer na jej wykonanie.
Strona typu one-page ma postać jednej karty, która została podzielona na segmenty. Nawigacja odbywa się przez naciśnięcie wybranej pozycji w menu, która przenosi użytkownika do właściwego fragmentu strony. One-page nie mają zakładek, a ich wykonanie zajmuje około 7 – 11 dni. To najprostsze strony internetowe. Cennik freelancerów zaczyna się w tym przypadku od 200 (choć zapewne po dokładniejszych poszukiwaniach znajdziesz nawet osoby, które proponują budowę takich stron internetowych za 50 PLN), a kończy na 1 500 złotych. Jeśli zdecydujesz się na wykonanie takiej strony www przez freelancera, najprawdopodobniej zapłacisz około 880 – 1 000 PLN.
Ceny w firmach interaktywnych rozpoczynają się od 900, a kończą na 6 000 złotych. Zlecając taką stronę agencji, musisz liczyć się z kosztem 1 500 – 2 300 złotych.
Strona statyczna — jest witryną, która nie została wyposażona w żaden system zarządzania treścią. To oznacza, że dokonanie zmiany w treści strony www jest trudne i wymaga znajomości HTML-u. Tekst, który widnieje w witrynie, wpisany jest w kod i aby go zmienić, trzeba dokonać edycji pliku strony. Innymi słowy, jeśli po jakimś czasie uznasz, że powinieneś zaktualizować teksty na swojej stronie, będziesz musiał zwrócić się z prośbą o pomoc do jej twórcy, a to najczęściej powoduje dodatkowe koszty. Witryny statyczne często bywają wykorzystywane do prezentacji firm i ich usług, stąd nazywane są wizytówkami. Strona internetowa tego typu to dobry wybór, jedynie pod warunkiem, że nie planujesz częstych aktualizacji swojego contentu.
Programowanie stron statycznych trwa około 2 tygodni. Jeśli zlecisz ją freelancerowi, może zażądać od 500 do 2 500 złotych. Choć najczęściej wolni strzelcy proponują cenę pomiędzy 1 250 a 1 500 PLN. Wizytówka zamówiona w agencji interaktywnej może Cię kosztować od 1 500 do 4 000 złotych. Jednak większość firm zaproponuje Ci cenę w przedziale 2 300 – 2 500 PLN. Oczywiście są to ceny wykonania statycznej strony na gotowym szablonie graficznym.
Strona dynamiczna — to witryna pozwalająca na zmianę treści przy pomocy panelu administratora, dostępnego z zaplecza strony. Taki edytor najczęściej przypomina swoim wyglądem Worda. System Zarządzania Treścią pozwoli Ci na samodzielne wprowadzania zmian i rozwój Twojej witryny. To doskonały pomysł, jeśli planujesz prowadzenie bloga czy częste dodawanie aktualności. Istnieje kilka darmowych CMS-ów, które chętnie wykorzystują web designerzy — dwa najpopularniejsze to WordPress i Joomla. Obok nich wymienić można jeszcze: Windu, Concrete5 i Drupal.
Około 3 tygodni potrzeba, aby powstała dynamiczna strona internetowa. Cena witryny opartej o CMS WordPress z pięcioma podstronami u freelancerów mieści się w zakresie od 1 500 do 3 000 złotych. Przeciętna oferta na taką witrynę, o ile jest ona oparta na gotowym szablonie graficznym, powinna wynieść około 1 200 – 1 700 złotych.
Strona na WordPress, którą wykona agencja interaktywna, może Cię kosztować między 2 200 a 9 000 PLN. Za rozsądną ofertę możesz uznać taką, która mieści się w przedziale 3 500 – 4 100 złotych.
Sklep internetowy — to najbardziej rozwinięty i bardzo specyficzny typ strony www. W każdym sklepie online muszą znaleźć się podstrony z oferowanymi produktami lub usługami. Im więcej podstron, tym więcej czasu web designer musi poświęcić na stworzenie witryny. Sklep internetowy powinien posiadać także formularz, w którym klient podaje swoje dane, aby możliwe było sfinalizowanie transakcji. Większość użytkowników jest też przyzwyczajona do zakupów za pośrednictwem „koszyka”, dlatego też jest to konieczna funkcjonalność sklepu www.
Każdy sklep jest wyposażony w panel administracyjny umożliwiający dodawanie, edytowanie i usuwanie produktów z oferty. Niektóre witryny e-commerce posiadają bardziej zaawansowane panele, które pełnią funkcję CRM-ów, umożliwiają bowiem zarządzanie bazą klientów, zamówieniami, pozwalają na prezentację statystyk sprzedaży, zarządzanie subskrypcją, komentarzami i opiniami. Im więcej funkcjonalności sklepu, tym dłużysz czas jego wykonania. Przeciętnie taka witryna e-commerce powinna powstać w przeciągu 4 – 5 tygodni.
Koszt wykonania sklepu internetowego, jeśli zlecisz to zadanie wolnemu strzelcowi, może Cię wynieść od 1 500 do 4 500 złotych. Najczęściej jednak freelancerzy za wykonanie sklepu z 50 podstronami na WordPressie lub Prestashop liczą sobie 1 500 – 2 000 PLN.
Za identyczny projekt agencja interaktywna każe Ci zapłacić 4 500 – 5 200 złotych. Jeśli dopisze Ci szczęście, możesz znaleźć firmę, która zdecyduje się wykonać sklep za 2 300 PLN. Jeśli będziesz miał pecha, otrzymasz wycenę na 8 900 złotych.
Analizując, ile kosztuje strona internetowa, nie sposób pominąć kwestii layoutu. Projekt graficzny ma olbrzymi wpływ na ostateczną cenę wykonania strony internetowej. Witryny oparte o darmowe motywy są tańsze od stron z indywidualnie zaprojektowaną grafiką. Jednak skorzystanie z ogólnodostępnego szablonu budzi ryzyko, że w sieci istnieje identyczna wizualnie strona www. Dlatego firmy, którym zależy na prestiżu i unikalności, często wybierają droższy, ale specjalnie dla nich przygotowany projekt graficzny. Jeśli przy tej okazji zadaniem grafika jest też stworzenie logo sklepu — cena automatycznie wzrasta.
Cennik stron statycznych rozpoczyna się od 500 złotych. To najtańsza oferta zarówno wśród freelancerów, jak i agencji. Najwyżej ceniący się wolny strzelec proponuje za stronę z indywidualnym projektem graficznym 4 000, a firma interaktywna 5 000 PLN. Przeciętny koszt statycznej strony internetowej u freelancera to 1 500 – 2 000 złotych. Agencje najczęściej oczekują zapłaty 3 500 – 5 000 PLN.
Ceny u freelancerów zaczynają się od 1 500 i dochodzą do 4 500 złotych. Najrozsądniejsze oferty to te za 2 000 – 2 500 PLN. W agencji za projekt i grafikę strony opartej na CMS zapłacisz najmniej 2 800, a najwięcej 13 000 złotych. Optymalnym rozwiązaniem jest wybór oferty między 4 500 a 6 100 PLN. Jednocześnie wraz z koniecznością stworzenia unikatowego layoutu, wydłuża się czas realizacji, który w tym przypadku wynosi miesiąc.
U freelancera między 1 500 a 6 000 złotych, jednak ceny zazwyczaj zamykają się w przedziale między 4 500 a 5 000 PLN. W przypadku agencji najmniej może to być 3 000 a najwięcej 20 000 złotych. Najczęściej jest to jednak kwota między 6 000 a 6 500 PLN. Realizacja zamówienia na sklep internetowy z indywidualnym projektem graficznym może potrwać około 6 tygodni.
Pamiętaj, że profesjonalna strona powinna nie tylko pięknie wyglądać, ale także doskonale spełniać swoje funkcje. Czasem będzie to wymagało stworzenia lub zainstalowania dodatkowych wtyczek i modułów.
Każda dodatkowa funkcjonalność, na którą się zdecydujesz, może podnieść ostateczny koszt strony internetowej. Im trudniejsze i bardziej wymagające funkcje, tym więcej czasu trzeba poświęcić, aby je stworzyć, a to oznacza wyższe koszty. Dlatego, zanim zlecisz wykonanie dodatkowych modułów, zastanów się, czy naprawdę są one niezbędne do obsługi i prowadzenia Twojej strony.
Jednakże są dodatki, w które koniecznie powinna być wyposażona każda witryna. Ułatwiają one prowadzenie strony internetowej, pozycjonowanie, marketing i sprzedaż. Warto wymienić tutaj narzędzia do monitorowania ruchu na stronie, diagnozowania błędów, informowania o polityce prywatności, czy integracji z mediami społecznościowymi. Przydatna jest też instalacja polskiej wersji językowej na zapleczu witryn opartych na CMS-ach.
Wiesz już, ile kosztuje strona internetowa i jakie czynniki wpływają na cenę jej wykonania. Jak zapewne zauważyłeś, oferty freelancerów są niemal zawsze korzystniejsze cenowo niż propozycje agencji interaktywnych, a mimo to te drugie nie narzekają na brak zleceń. Można to oczywiście wytłumaczyć siłą przebicia, znaną marką i sprawnym marketingiem, ale prawdę jest też, że agencje mają do zaoferowania usługi, których próżno szukać w portfolio freelancerów.
Każda szanująca się agencja interaktywna może Ci zaproponować usługi zespołu profesjonalnych web designerów, dla których tworzenie stron www to codzienność. Masz więc pewność, że są to ludzie z doświadczeniem, wiedzą i odpowiednimi umiejętnościami, dzięki którym stworzą bardzo dobrej jakości witrynę, idealnie odpowiadającą Twoim potrzebom. Eksperci z agencji zadbają, aby strona internetowa była dostosowana do zasad SEO, dzięki czemu witryna będzie osiągała wysokie pozycje w wynikach Google. W przypadku podpisania umowy będziesz mógł liczyć na obsługę kwestii związanych z utrzymaniem strony.
Zależy Ci, aby witryna powstała w krótkim czasie? Wyślij e-mail do agencji lub zgłoś się do niej w inny sposób. Ze względu na większą liczbę ludzi pracujących nad stroną internetową jej przygotowanie zajmie mniej czasu. Pamiętając o wszystkich zaletach współpracy z agencją, nie możesz zapominać, ile kosztuje strona internetowa w takiej firmie — cena jest tutaj wyższa niż w przypadku zlecenia budowy witryny freelancerowi.
Współpraca z wolnymi strzelcami jest z pewnością korzystniejsza finansowo. Jak pokazała ankieta, freelancerzy żądają mniejszych wynagrodzeń. Pracują oni najczęściej samodzielnie, przez co czas realizacji zleceń jest dłuższy niż w agencjach. Freelancer nie zapewni Ci obsługi związanej z utrzymaniem strony, o tych kwestiach będziesz musiał pamiętać sam, ale nie doliczy też tej usługi do ceny wykonania witryny, dzięki czemu jej koszt będzie niższy.
Szukając web designera, pamiętaj, że usługę tworzenia stron internetowych może oferować każdy — nawet nastolatek, któremu wydaje się, że zakładanie strony internetowej to dziecinnie proste zadanie (co nie znaczy, że nastolatek nie może być ekspertem w dziedzinie projektowania stron). Amatorzy podający się za web designerów to wcale nie rzadkie zjawisko. Są oni prawdziwą zmorą rynku. Przyjmują pieniądze od zleceniodawców, ale nie potrafią sprostać ich wymaganiom. W efekcie powstają strony, którym wiele brakuje do ideału. Czy to znaczy, że nie warto podejmować współpracy z freelancerem? Warto, przecież oferty wolnych strzelców są tańsze, ale trzeba pamiętać o kilku kwestiach przed podjęciem współpracy.
Zadbaj, aby email nie był jedyną formą kontaktu, jaki masz z wykonawcą. Nigdy nie płać z góry. Jeśli oczekujesz dodatkowych funkcjonalności, zawrzyj je w umowie lub zamówieniu. Stworzenie strony wymaga wiedzy i doświadczenia, możesz je sprawdzić, prosząc web designera o portfolio i rekomendacje od osób, dla których wykonywał strony.
Na pytanie, czy lepszym wyborem jest agencja, czy freelancer nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy powinien udzielić je sobie sam. Jeśli zależy Ci na kompleksowej obsłudze, szybkim wykonaniu strony, czy gwarancji jakości — lepsza będzie firma. Jeżeli największe znacznie ma dla Ciebie koszt stworzenia strony, nie lubisz procedur i formalności, a możesz poczekać nieco dłużej na wykonanie witryny — wybierz freelancera.
Ceny freelancerów i agencji interaktywnych Cię przerażają? Wolisz samodzielnie wykonać witrynę? Możesz mieć stronę www zupełnie za darmo, więcej na ten temat dowiesz się, czytając wpis: „Jak stworzyć stronę internetową ZA DARMO na WordPress?”. Jeśli będziesz zainteresowany nieco bardziej zaawansowaną stroną, wówczas mogą pojawić się dodatkowe koszty.
Posiadanie własnego adresu www bez dodatków typu “wordpress” czy “blogspot”, będzie wymagało zakupu domeny. Wydajniejszy serwer i dostęp do plików strony może wymagać płatnego hostingu. Jeśli zdecydujesz się na wykup domeny i hostingu, założenie strony internetowej może kosztować Cię około 10 – 300 złotych netto, w zależności od tego, jaki pakiet wybierzesz. Dodatkowy koszt może się pojawić, jeśli żaden z darmowych szablonów layoutu nie przypadnie Ci do gustu. Wówczas w celu wykonania strony, która będzie idealnie wpisywała się w Twoje poczucie estetyki, możesz wykupić jeden z płatnych motywów, co kosztuje około 150 – 300 PLN.
Niezależnie czy zdecydujesz się zlecić stworzenie strony internetowej, czy wykonasz ją sam, będziesz zmuszony ponieść koszty jej utrzymania, na które składają się: przedłużenie dzierżawy domeny oraz opłata za hosting. Rocznie nie są to wysokie kwoty, jednak musisz pamiętać o tych płatnościach, w przeciwnym razie Twoja strona może zniknąć na jakiś czas z internetu, co zaszkodzi jej pozycjom w wynikach wyszukiwania.
A skoro mowa o pozycjach w wynikach wyszukiwania, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię: niekiedy spotkasz oferty, gdzie w cenę wykonania strony internetowej wliczone jest jej pozycjonowanie. Jeśli natkniesz się na taką propozycje — uciekaj! Dlaczego? Choć web design i pozycjonowanie mają wspólne elementy, to są dwiema oddzielnymi usługami, wrzucanie ich do jednego worka świadczy o nieznajomości tematu.
Pozycjonowanie stron www to różnorodne i długotrwałe działania, których celem jest umieszczenie strony na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu większa liczba użytkowników odwiedza stronę, co przekłada się na wyniki sprzedaży. Co zrobić, aby to osiągnąć? Wysokie pozycje w wyszukiwarkach to efekt wielu komplementarnych działań. Umieszczenie strony na pierwszym miejscu w SERP-ie (rankingu stron prowadzonym przez wyszukiwarkę) wymaga fachowej wiedzy, doświadczenia, miesięcy różnorodnych działań i wielu godzin pracy.
Stworzenie strony, która będzie zgodna z zasadami SEO, nie jest jeszcze jej pozycjonowaniem! Strona internetowa budowana na podstawie wytycznych SEO to powinien być standard w każdej ofercie, a nie usługa dodatkowa. Innymi słowy, tworzenie witryn zgodnych z wymogami wyszukiwarek to podstawowe zadanie każdego web designera i nie powinno mieć wpływu na to, ile kosztuje strona – nie może być argumentem dla wyższych cen.
Natomiast powiedzenie, że strona internetowa jest pozycjonowana, bo stworzono ją w oparciu o wytyczne SEO, to zwykłe oszustwo. Pozycjonowanie to koszt prowadzenia strony, który powinieneś ponosić regularnie, a nie jednorazowo. Jeśli skusiłeś się na ofertę budowy strony plus pozycjonowanie, żądaj od osoby lub firmy, która się tego podjęła, okresowych raportów z prowadzonych przez nią działań.
Choć budowa strony i pozycjonowanie to dwie różne usługi, to jednak mają one wspólne obszary. Prawidłowo zaprojektowana strona, blog, itp., lepiej się pozycjonuje i szybciej osiąga wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Odpowiednio przygotowaną na etapie jej tworzenia stronę internetową o wiele łatwiej jest później pozycjonować. Usterki i niedoskonałości w kodzie mogą negatywnie wpłynąć na pozycje nowych stron www. Natomiast pozytywny wpływ na nie ma certyfikat bezpieczeństwa SSL. Jest to dodatkowy koszt, ale dzięki niemu przesyłanie danych między komputerem użytkownika a serwerem jest szyfrowane i bezpieczne. Algorytmy Google promują strony, które posiadają ten certyfikat.
Zarówno dla pozycjonowania, jak i marketingu Twojego biznesu ważne będzie też wykonanie strony RWD, czyli takiej, z której można korzystać na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu algorytmu Mobile First wersja responsywna jest jednym z podstawowych warunków, aby strona mogła trafić do TOP10. Jeśli wykonawca witryny nie gwarantuje Ci jej mobilności — wyrzuć jego ofertę.
W internecie prędkość ma ogromne znaczenie. Jeśli Twoja witryna nie wyświetli się w ciągu 3 sekund, użytkownik po prostu ją porzuci i pójdzie dalej. Ponadto, Google szybką stronę internetową umiesci wyżej w swoich rankingach. Dlatego ważna podczas tworzenia stron internetowych jest kompresja grafik. Dzięki niej obrazy ważą mniej, a strona internetowa szybciej się ładuje.
Od czego jeszcze zależą pozycję w wyszukiwarce? Od przyjaznych URL-ów, czyli adresów prowadzące do strony głównej i podstron. Prawidłowo skonstruowany URL powinien wyglądać w ten sposób: „https://stworzycstrone.pl/zdjecia-na-strone-internetowa/” a nie tak: „https://stworzycstrone.pl/543034”, czy tak: „https://stworzycstrone.pl/%2020%/%¿zdjecia-na-strone-internetowa%.html. Jeśli zlecasz stworzenie strony, zwróć uwagę web designera także na tę kwestię.
W ostatecznym wyliczeniu kosztów należy wziąć pod uwagę: rodzaj strony www, potrzebne funkcjonalności, przygotowanie odpowiedniego projektu graficznego, wielkość witryny oraz dodatkowe usługi. W zależności od przyjętych kryteriów koszt strony internetowej będzie rósł lub malał.
Z wykształcenia marketingowiec. Skutecznie projektuje i pozycjonuje strony www. Pomaga w samodzielnym stworzeniu strony internetowej prowadząc projekt: www.stworzycstrone.pl