Pozycjonowanie strony samemu – dlaczego NIE WARTO!

Możesz pomyśleć, że odradzamy samodzielne pozycjonowanie strony, bo chcemy jak najwięcej zarobić – jeżeli nie będziesz pozycjonował strony we własnym zakresie to albo w ogóle porzucisz ten pomysł albo zlecisz działania komuś innemu – być może nam. Dlatego od razu uzgodnijmy, że NIE chcemy pozycjonować Twojej strony – jeżeli zdecydujesz się nie robić tego samodzielnie poszukaj agencji/freelancera gdzieś indziej.

A teraz spróbuj zrozumieć dlaczego pozycjonowanie strony samemu w większości przypadków nie ma sensu.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Na czym polega pozycjonowanie stron w 2019 roku?

na-czym-polega-SEO-w-2019.jpg

Nie będziemy się tutaj rozwodzić nad definicją tego pojęcia, bo w sieci znajdziesz bardzo wiele artykułów na temat tego, czym jest pozycjonowanie. Zresztą, jeżeli tutaj trafiłeś, to znaczy, że mniej więcej kojarzysz czym ono jest. W skrócie: walką o widoczność w Google (przynajmniej w Polsce). Niestety, część osób myśli, że pozycjonowanie polega na zainstalowaniu wtyczki Yoast SEO (alternatywnie: All in One SEO) i odpowiednim jej skonfigurowaniu. W innych artykułach znajdziesz jeszcze ewentualnie porady na temat tworzenia wartościowych treści – przecież “Content is the King”. Przykro nam, ale nie jest to wspaniały przepis, który załatwi sprawę pozycjonowania i, co więcej, przyniesie Ci wielkie pieniądze.

W dużym skrócie, pozycjonowanie w 2019 roku polega na:

  • wykonaniu audytu strony (czyli: sprawdzeniu różnych elementów strony, czy są zaimplementowane w odpowiedni sposób oraz czy działają tak, jak powinny),
  • optymalizacji strony (po wykonaniu analizy słów kluczowych oraz konkurencji),
  • tworzeniu/edytowaniu treści na stronie,
  • pozyskiwaniu linków,
  • analizie/raportowaniu rezultatów wykonanych prac.

 

Uwierz, że każdą z tych rzeczy można zrobić źle!

Dlaczego pozycjonowanie nie jest jak układanie płytek w łazience?

jadalnia.jpg

ałym sensem pozycjonowania nie jest to aby wykonać je dobrze, ale aby wykonać je lepiej niż inni. Co za tym idzie wyszukiwarkę można porównać do dżungli, w której zwycięży najsilniejszy. Pozycjonowanie nie jest układaniem po raz pierwszy płytek łazienkowych w nowym mieszkaniu – położenie ich dobrze nie wystarczy. To raczej wzięcie udziału  w konkursie na to kto te płytki położy lepiej i walka o zwycięstwo z innymi specjalistami, a później czekanie na werdykt.

1. Różnica doświadczenia

W SEO ważną, jeżeli nie kluczową rolę odgrywa doświadczenie. W internecie znajdziesz dużo wartościowej wiedzy na temat pozycjonowania (i jeszcze więcej bezwartościowej), ale nikt nie zdradzi Ci wszystkich swoich metod oraz skutecznych rozwiązań. Wtedy jego własne metody nie pozwoliłyby mu już z Tobą wygrywać ponieważ osiągałby gorsze rezultaty i w efekcie czerpał z nich mniejsze korzyści.

Tutaj najlepszą nauką jest praktyka, dlatego osoby, które pracowały już przy wielu projektach są na wygranej pozycji. Myślisz, że lepsze rezultaty byłbyś w stanie osiągnąć pozycjonując swoją stronę po raz pierwszy, czy może, nauczony doświadczeniem z różnych projektów, pozycjonując ją w sytuacji, w której miałbyś już na swoim koncie wypozycjonowane 100 innych stron?

2.  Brak odpowiednich narzędzi

Dzisiejsze SEO w dużej mierze polega na pracy z odpowiednimi narzędziami. Jasne, część z nich jest darmowa, ale ta druga część niestety jest płatna. Wiele z nich oferuje darmowe wersje testowe (np. na okres tygodnia bądź dwóch), ale co potem? Przecież pozycjonowanie to długofalowy proces. Osoby z którymi będziesz walczyć o pozycje również będą korzystać z tych narzędzi. Ile mogą one kosztować?

  • Audyt techniczny – Screaming Frog – 149£ – 739 zł/rok
  • Analiza widoczności – Senuto/Semstorm – 1490zł/660zł rok
  • Pozyskiwanie linków – Majestic/Ahrefs – 2012zł/3712 zł rok

Dodatkowe wsparcie:

  • Clusteric: 359 – dożywotnio (chociaż aktualizacje i dane premium dostępne są przez pół roku)
0
Łączna cena netto za rok korzystania

3.  Brak odpowiedniej wiedzy

Czyli zagadnienie, które ma związek i z doświadczeniem i z narzędziami. Bez odpowiedniej (bądź jakiejkolwiek, sensownej) wiedzy ciężko jest zacząć zdobywać doświadczenie albo właściwie obsługiwać narzędzia. W związku z tym warto poruszyć 2 zasadnicze kwestie: czas i pieniądze.

Aby zdobyć odpowiednią wiedzę, musimy poświęcić na to czas. Niestety, dużo materiałów w sieci nie ma sensu bądź informacje tam zawarte prezentowane są wyrywkowo przez co nowy odbiorca nie jest w stanie sam poukładać sobie wszystkiego w jedną, spójną całość. Wobec tego duża część czasu spędzonego na nauce SEO może być niewłaściwie wykorzystana. Dodatkowo przynajmniej część wiedzy o pozycjonowaniu szybko się dezaktualizuje, dlatego nie możesz założyć że nauczysz się wszystkiego raz na zawsze. Myślę, że na samą naukę związaną z SEO przeznaczyłem przynajmniej 100 godzin.

Druga kwestia to pieniądze. Jakby powiedział Paulo Coelho: “Cenne informacje kosztują”. Może nikt nie zdradzi nam wszystkich swoich “SEO-sekretów”, ale ktoś może uchylić rąbka tajemnicy, jeżeli odpowiednio za to zapłacimy.

Kursy, w których miałem okazję uczestniczyć:

0
Łączna wartość netto szkoleń

Samodzielne pozycjonowanie – ile możesz na tym stracić?

ile-stracisz-na-samodzielnym-pozycjonowaniu.jpg

Mam nadzieję, że po przeczytaniu powyższych informacji masz już trochę większą świadomość, jak wygląda profil osoby, z którą w konkurencyjnej branży będziesz rywalizować oraz jak wielką ma ona przewagę. Nie chodzi tutaj o to, że nie jesteś zdolną osobą, czy że, na przykład, boisz się wyzwań. Po prostu dla części Twoich rywali pozycjonowanie to praca, w której są specjalistami. Efekt skali, czyli obsługa wielu klientów, pozwala im na zakup drogich narzędzi.

Co to oznacza dla Ciebie? W najlepszym wypadku samodzielne pozycjonowanie okaże się nieskuteczne, a Ty stracisz tylko i wyłącznie swój czas. W trochę czarniejszym scenariuszu stracisz także swoje pieniądze: część w związku z nietrafionymi inwestycjami np. w linki (nie będziesz w stanie ocenić, które linki są najlepsze i będziesz wydawał pieniądze np. na artykułu sponsorowane, które niewiele zmienią), a część w związku z utraconymi korzyściami, które mógłbyś odnieść, gdyby Twoja strona osiągnęła lepsze rezultaty w wyszukiwarce. W najgorszym wypadku do powyższych dodałbym otrzymanie kary bądź filtra algorytmicznego, a także Twoją frustrację i poczucie że świat jest zły.

Kiedy pozycjonowanie strony samemu ma sens?

kiedy-pozycjonowanie-samemu-ma-sens.jpg

Czy istnieje sytuacja w której decyzja o samodzielnej próbie pozycjonowania ma sens? Myślę, że są takie przypadki.

1. Chcesz zająć się pozycjonowaniem profesjonalnie.

Jeżeli chcesz zostać profesjonalistą, to nauka na własnych błędach oraz zbieranie praktycznego doświadczenia na pewno się opłaca. Dzięki temu nauczysz się wielu rzeczy, których mógłbyś nie znaleźć w większości poradników.

2. W Twojej branży nie istnieje SEO konkurencja.

Jeżeli konkurencja w Twojej branży nie istnieje to nie będziesz musiał rywalizować ze specjalistami, a więc zapomnij o tym artykule. Także w przypadku, gdy konkurencja w branży jest niewielka, istnieje spore prawdopodobieństwo, że pozostali też radzą sobie swoimi własnymi siłami, a więc masz większe szanse na zwycięstwo.

Jeżeli podejrzewasz lub wiesz, że pozostałe firmy/blogerzy korzystają z usług agencji albo w Twojej branży wysokie pozycje wiążą się ze zwiększeniem przychodów, to raczej odpuść sobie samodzielne pozycjonowanie.

3. Nie stać Cię na zatrudnienie specjalisty i jesteś samobójcą.

Czytając artykuł miałeś okazję poznać ceny niektórych narzędzi SEO. Jest to jeden z powodów, dlaczego skuteczne pozycjonowanie kosztuje. Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na tego typu inwestycję i myślisz, że “jakoś to będzie”, to pozostaje mi życzyć Ci powodzenia i wierzyć w to, że wiesz co robisz.

Michał Pukajczyk
Michał Pukajczyk

Z wykształcenia marketingowiec. Skutecznie projektuje i pozycjonuje strony www. Pomaga w samodzielnym stworzeniu strony internetowej prowadząc projekt: www.stworzycstrone.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *