Skoro znalazłeś się w tym miejscu to znaczy, że zastanawiasz się jak założyć bloga. Może widziałeś już tych ludzi, którzy zarabiają na życie blogując o swojej pasji i też chciałbyś dołączyć do ich szeregów. A może tak zwyczajnie masz potrzebę dzielenia się swoimi przemyśleniami, swoją wiedzą z innymi ludźmi? Bez względu na to, jakie są Twoje powody, dla których chcesz zacząć prowadzenie bloga, myślę, że to wspaniała decyzja!
Tylko… możesz teraz czuć się przytłoczony myślami w stylu: że to trudne, że nie dasz rady, że to nie dla Ciebie, prawda?
Istnieje tak wiele informacji, które trzeba posiąść, aby rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem. W tym miejscu dostaniesz rzetelna porcję wiedzy, co musisz wiedzieć, aby założyć bloga.
Bez opuszczania tej strony, dowiesz się jak wybrać temat bloga, jaka jest najlepsza platforma blogowa, jakie techniczne kroki należy wykonać aby stworzyć stronę internetową, jak dostosować swój wygląd i funkcjonalność i wiele, wiele więcej!
Im szybciej zaczniemy, tym szybciej będzie pierwszy wpis na Twoim blogu. Ruszajmy!
Jest naprawdę tylko jeden wymóg, aby odnieść sukces jako bloger: pasja do tematu. I tutaj trzeba od razu zaznaczyć, że nie musisz być ekspertem w swojej dziedzinie, aby czytelnicy Cię docenili. Użytkownicy doceniają ludzi, którzy są autentyczni w tym, co robią, co mówią, jakimi doświadczeniami się dzielą – zarówno tymi dobrymi, jak i wszelkimi trudnościami.
Dla przykładu: prowadzisz bloga o tym, jak wykonywać samodzielnie meble, ale nie jesteś profesjonalnym stolarzem, a raczej samoukiem, który traktuje projektowanie mebli jako swoje hobby. Uwierz, że czytelnicy będą woleli usłyszeć praktyczne rady od pasjonata amatora niż czytać naukowy wykład o technikach projektowania, odróbki drewna i właściwościach chemicznych klejów i farb. Czytelnicy chcą usłyszeć doświadczenia kogoś, kto rzeczywiście robi meble samodzielnie w domu i może nie jest ekspertem, ale dzieli się swoimi prawdziwymi doświadczeniami, a nawet błędami, jakie zdarzyło mu się popełniać.
Wybranie tematu, który jest dla Ciebie pasją, sprawia, że proces rozpoczynania skutecznego blogowania będzie o wiele łatwiejszy. Tak długo jak piszesz o rzeczach, które naprawdę Cię interesują, będziesz błyszczeć i przyciągać czytelników.
Jeśli chcesz stworzyć bloga w prosty i skuteczny sposób, to najlepszym rozwiązaniem będzie wybór platformy blogowej WordPress. Jest to platforma, którą polecam Ci nie bez powodu. WordPress nie tylko zasila ten blog, ale także 1/4 wszystkich stron internetowych. Tak! Aż tyle stron internetowych opartach jest na WordPressie. Pewnie zastanawiasz się, dlaczego WordPress jest najlepszą platformą do stworzenia bloga?
Odpowiedź jest prosta – jest na tyle łatwy w obsłudze, że nawet osoby nietechniczne mogą się nim posługiwać. Dzięki niemu będziesz w stanie samodzielnie, szybko i za darmo publikować informacje na swojej stronie. Z pomocą ogromnej społeczności jaką gromadzi nawet skomplikowane problemy nie będą straszne. Dodatkowo, z pomocą różnych wtyczek jest bardzo elastyczny. Wtyczki dają możliwość zmiany sposobu, w jaki Twój blog wygląda i funkcjonuje, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej .
WordPress.org – jest to oprogramowanie typu non-profit, o otwartym kodzie źródłowym, dające niezliczone możliwości.
WordPress.com – serwis stworzony dla zysku, zbudowany na oprogramowaniu WordPress.org z oprogramowaniem typu open-source.
WordPress.com umożliwia zakładanie bloga za darmo. Ale:
Nie masz pełnej kontroli nad swoją stroną internetową, co oznacza, że nigdy tak naprawdę nie posiadasz swojego bloga w 100%
Trudno jest dostosować swoją stronę internetową/blog, ponieważ nie można uzyskać dostępu do wtyczek lub motywów WordPressa -chyba że za opłatą.
Za to na WordPress.org, można ściągnąć bezpłatne oprogramowanie WordPress i zainstalować je na swoim własnym komputerze, co oznacza, że w 100% w kontrolujesz swoją stronę internetową, a wiele wtyczek i motywów masz do dyspozycji za darmo.
Bloga dałoby się założyć za darmo, ale nie polecamy takiego rozwiązania. Jak sam się możesz domyślać darmowe produkty/usługi posiadają wątpliwą jakość. Najważniejsze jest to aby zapłacić atrakcyjną cenę w stosunku do jakości, którą otrzymasz. Aby Twój blog był naprawdę wysokiej jakości potrzebujesz:
Nazwa Twojej strony powinna spełniać jak najwięcej warunków z poniższej listy:
Jeśli wybrałeś właściwą nazwę koniecznie sprawdź czy jest dostępna. Możesz to zrobić np. tutaj przechodząc do zakładki domeny.
Poniżej istotne kwestie na które powinieneś zwrócić uwagę wybierając idealny hosting:
Z czystym sumieniem możemy polecić poniższą ofertę, która spełnia wszystkie założenia.
Na początek 3 GB powierzchni dysku powinny wystarczyć. Jeśli już wiesz, że potrzebujesz więcej przestrzeni wybierz większy pakiet.
Certyfikat SSL pomaga chronić Twoją stronę szyfrując informacje przesyłane pomiędzy Twoim serwerem, a przeglądarką użytkowniów. Jeśli zakładasz sklep internetowy jest to pozycja obowiązkowa. Jeśli zakładasz bloga certyfikat nie jest konieczny, ale warto się na niego zdecydować. Certyfikat pomaga w:
Kolejnym krokiem na drodze do własne bloga będzie instalacja WordPressa. Zobacz jak to zrobić oglądając poniższe wideo:
O tym w jaki sposób skonfigurować WordPressa możesz przeczytać w artykule:
Wtyczki pozwolą Ci skorzystać z dodatkowych funkcji, których nie będzie zapewniał Twój motyw. Postaraj się ograniczyć liczbę zainstalowanych wtyczek do minimum. Dzięki temu Twoja strona ciągle będzie działać szybko.
Dostępne wtyczki możesz znaleźć bezpośrednio w panelu WordPress: Wtyczki -> Dodaj nową lub w zewnętrznych serwisach na przykład: https://www.templatemonster.com/pl/type/wtyczki-wordpress/
Piszesz na blogu, ale Twoje wpisy nie są widoczne w wyszukiwarce? Zaraz dowiesz się, jak skutecznie pozycjonować swoje wpisy na blogu bez konieczności posiadania wiedzy technicznej. SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych pod wyszukiwarki, opiera się w dużej mierze na słowach kluczowych. Słowa kluczowe, to najprościej mówiąc – słowa lub frazy, które użytkownicy wpisują w polu wyszukiwarki. Nam zależy na tym, aby znaleźć takie słowa kluczowe, które będą pasować do Twojego wpisu na blogu, i które pomogą Ci zwiększyć widoczność Twoich tekstów w sieci – będziesz wyżej widoczny w wynikach wyszukiwania. Zanim zaczniesz pisać, musisz zacząć właśnie od wyboru słów kluczowych. Jeśli chcesz być na czele w wynikach wyszukiwania, musisz po prostu dowiedzieć się, które słowa rzeczywiście wyszukuje Twoja publiczność. Są to tematy, o których należy pisać i słowa, które należy używać w tekście. Jeśli już znajdziesz słowa kluczowe pasujące do temat, jaki będziesz poruszał w swoim wpisie, to należy użyć ich w tekście. Grafika, którą mam dla Ciebie w jasny i przejrzysty sposób pokaże Ci, jak to zrobić.
Obrazy i grafiki są istotną częścią zawartości merytorycznej, a dodatkowo wzbogacają wizualnie prezentowaną treść, ale co zrobić, jeśli nie masz własnego obrazu, zdjęcia, grafiki? Na szczęście, istnieją usługi online, które oferują darmowe zdjęcia, które można pobrać w wysokiej rozdzielczości. Oto lista 10 miejsc, które chce Ci polecić:
Unsplash
Burst
Pexels
Pixabay
Free images
Kaboompics
Stocksnap.io
Life of Pix
Gratisography
Getty Images
Wiedza na temat tego, kim jest Twoja publiczność jest kluczowym aspektem przy zakładaniu bloga. Zdecydowana większość blogerów rzuca blogowanie, ponieważ pominęła właśnie ten punt w swojej strategii blogowej i jest zawiedziona, że blog nie trafia do odpowiedniej grupy czytelników. Na szczęście, znalezienie i zdefiniowanie grupy docelowej nie jest tak trudne, jak można się spodziewać. A Twoje wysiłki się opłacą, obiecuję. Oszczędzisz mnóstwo czasu, kiedy dokładnie wiesz, kim jest Twój idealny czytelnik i czego potrzebuje od Ciebie.
Czym jest publiczność w każdym razie?
Zacznijmy od podstaw. Mówiąc wprost, docelową grupą odbiorców Twojego bloga jest grupa czytelników, którym Twój blog może najbardziej pomóc. Są to ludzie, którzy znajdują największą wartość w Twoich artykułach i którzy są najbardziej skłonni zakochać się w Twoich treściach. Dlatego też, niezależnie od tego, co robisz ze swoim blogiem, zawsze należy pamiętać o grupie docelowej.
Pewnie teraz zastanawiasz się, jak taka grupę docelową znaleźć. Nie musisz się martwić, grupę docelową możesz w szybki i efektywny sposób odszukać w ciągu kilku minut.
Po pierwsze, pamiętaj, że twoja grupa docelowa może okazać się zupełnie inna od tego, co możesz myśleć. Więc, gdzie należy zacząć szukać potencjalnych czytelników? Po pierwsze, upewnij się, że rozumiesz swoją niszę bloga. Zadaj sobie pytanie: Jak będę pomagał ludziom z moim blogiem? Kiedy znasz odpowiedź, nadszedł czas, aby dowiedzieć się, gdzie ludzie w Twojej niszy spędzają czas i o czym mówią.
Mam dla Ciebie kilka pomocnych narzędzi, których możesz użyć, aby znaleźć grupę docelową:
Fora dyskusyjne
Fora są pomocne dla Ciebie jako blogera na wiele sposobów, w tym znalezienie grupy docelowej. Ludzie korzystają z forów, kiedy szukają pomocy lub kiedy chcą dzielić się informacjami z innymi. Przeglądając różne fora odnoszące się do tematyki Twojego bloga, możesz szybko zdobyć wiedzę na temat tego, jakie tematy z Twojej dziedziny są najczęściej poruszane, o co ludzie najczęściej pytają, z czym wiążą się ich wątpliwości itd. Ponadto, możesz użyć forum, aby znaleźć popularne słowa kluczowe w swojej niszy blogowej.
Wyszukiwanie w Google
Proste wyszukiwanie w Google jest jednym z najszybszych sposobów na znalezienie idealnej grupy czytelników. Tylko pamiętaj, aby szukać osób, które są zainteresowane informacjami, a nie informacji o samych zapytaniach wyszukiwawczych. Możesz zacząć od szerokiego wyszukiwania, używając swojej niszy blogowej jako pierwszego zapytania. Następnie, można kopać głębiej, udoskonalając wyszukiwanie stopniowo i wpisując bardziej szczegółowe zapytania do wyszukiwarki. Taka strategia pomoże Ci szybko zapoznać się z tym, co jest najczęściej wyszukiwaną tematyką odnosząca się do Twojego bloga.
Grupy na Facebooku
Nawet jeśli Facebook nie błyszczy tak jasno, jak kilka lat temu, jest to wciąż ogromna platforma, na której można się dowiedzieć, o czym ludzie mówią. Szukaj publicznych grup i dyskusji na temat swojej niszy blogowej i tematów, o których możesz pisać. Zobacz, jakimi treściami ludzie się dzielą. Weź też pod uwagę zdjęcia, artykuły i wideo jakie inny użytkownicy udostępniają. Zwróć szczególną uwagę na pytania, które widzisz i odpowiedzi, które ludzie napisali. Czy są one podobne do tych, które można znaleźć na forach dyskusyjnych? Czy brakuje czegoś ważnego?
Pinterest szybko stał się jednym z moich ulubionych źródeł wyszukiwania. Nie tylko jest to potężna platforma do znalezienia nowych czytelników, ale także świetne miejsce do szukania popularnych słów kluczowych i tematów naTwojego bloga.
Pinterest to wyszukiwarka wizualna, dzięki czemu można z niej korzystać podobnie jak z Google. Zobacz, jak łatwo można znaleźć odpowiednie słowa kluczowe na Pinterest:
Kiedy zaczynasz wpisywać wyszukiwanie w Pinterest, widzisz wiele sugerowanych słów kluczowych, aby przejść do Twojego zapytania:
A kiedy wciśniesz Enter, zobaczysz jeszcze więcej powiązanych słów kluczowych do użycia:
Użyj tych terminów wyszukiwania, aby dowiedzieć się, czego ludzie szukają na Pinterest. Pinterest nie sugeruje ich z jakiegoś przypadkowego powodu. Te słowa kluczowe są gwarantowane i pomogą Ci zwiększeniu ruchu czytelników po założeniu Twojego bloga.
Jest to nieco kontrowersyjny punkt, ponieważ może być łatwo nadużywany. Dlatego radzę, aby po prostu zebrać informacje o swoich konkurentach i dowiedz się, jakie posty sprawdzają się u nich najlepiej. Takie informacje pozwolą Ci zobaczyć, jakie tematy są popularne – może będziesz mógł o nich napisać, ale jeszcze w inny sposób, z innej perspektywy niż Twoi konkurenci. Dodatkowo może zauważysz jaką nisze, jakiś temat, który nie jest wspominany na żadnym innym blogu. To też duża szansa dla Ciebie i na popularyzacje Twojego bloga.